Spørgsmål til køreprøven​

Inden du skal ud at køre til køreprøven, vil den motorsagkyndige stille 3-5 spørgsmål omkring bilen, som vi naturligvis gennemgår inden du skal til køreprøve.

Du har dog også mulighed for at se diverse YouTube-videoer, hvor andre kørelærer gennemgår de enkelte spørgsmål.

Tryk her for et forslag til en video​

Ratslør:

Hjulene skal straks følger rattets bevægelse. Foretages med startet motor.

Bremser:

Pedalen skal have en skridsikker overflade og sidde fast. Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund, når der trædes hårdt. Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk. Bremse med vakumforstærker kontrolleres ved at slukke motoren, pumpe bremsepedalen nogle gange, holde bremsen nede og starte motoren. Herefter synker bremsepedalen en lille smule.

Hvis bremsepedalen synker, er bremsesystemet tæt og fortsat kørsel er tilladt. Synker bremsepedalen ikke, er systemet ikke tæt og al kørsel er ulovligt.

Parkeringsbremse:

Parkeringsbremsen skal kunne blive stående tilspændt på en stigning på 18%. (Høvestræde er på det stejleste sted 10%)

Lygter:

Alle lygter og reflekser skal være rene og hele og kunne lyse.

Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

Forlygternes lys skal være hvidt eller gulligt.

• Positionslys: 2 stk. skal kunne ses på 300 m afstand, må ikke blænde.
  • Nærlys: 2 stk. skal oplyse vejen mindst 30 m uden at blænde. Lystet skal falde med 1% (hold hånden på låret og træd et skridt baglæns, så skulle lyskeglen være faldet 1 cm), skal lyse asymmetrisk til højre.
  • Fjernlys: 2 stk. skal oplyse vejen mindst 100 m. Blå kontrollampe lyser i instrumentpanelet.
  • Baglygter: 2 stk. skal kunne ses på 300 m afstand uden at blænde.
  • Stoplygter: 3 stk. skal lyse væsentlig kraftigere end baglygterne.
  • Nummerpladelys: hvidt, skal lyse så den bagerste nummerplade tydeligt kan aflæses på 20 m afstand.
  • Reflekser: 2 stk. røde bagpå og de må ikke være trekantede.
  • Blinklys: 2 stk. foran, 2 stk. bagpå og 1 på hver side. Gult lys, der tydeligt kan ses i sollys, blinker 1-2 gange i sekundet.
  • Havariblink skal kunne tænde alle blinklys samtidig.

Hornet:

skal have en klar konstant tone.

Dæk:

Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul evt. slidindikatorer.

Dæk og fælge skal være ubeskadigede

Alle dækkene skal være af samme type (gælder ikke reservehjul)

Radialdæk, mærket med R, som opdeles i typerne: sommerdæk, vinterdæk og helårsdæk. Helårsdæk er mærket M+S. Vinterdæk M+S og et isbjerg med en snekrystal. Sommerdæk har normalt ingen afmærkning.

Retningsbestemt: pil gå i rotationens retning. Ikke retsningsbestemt: outside skal vende ud ad.

Dæktryk aflæses i instruktionsbog eller i bildøren.

Støddæmpere skal virke på alle hjul. Bilen skal straks gå i ro efter en kraftig påvirkning.

Hej Tina, vil bare lige skrive og sige tusind tak for et godt forløb. Jeg er så glad for at jeg besluttede at skifte over til dig. Jeg er blevet rigtig komfortabel med at køre når jeg har haft køretimer med dig så jeg synes sagtens du kan klappe dig selv på skulderen over det.

- Christine

Kære Tina, tusind tak for din måde at være empatisk og nærværende på. Du gav mig troen på, at jeg nok skulle klare det. Det vil jeg gerne sige dig tak for.

- Mette

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find kontaktoplysninger herunder.

Lyngs køreskole v/Tina Lyngs